BIPROFIL KFT. - Liftek, felvonók, mozgólépcsők, egyéb felvonók kivitelezése, akadálymentesítés

A liftek a leggyakrabban mechanikus eredetű hibák miatt romlanak el. A legtöbb probléma és panasz az ajtókkal (akár kézi működtetésű, akár félautomata vagy automata) kapcsolatban merül fel. Az ajtó meghibásodásának sokszor a nem rendeltetésszerű használat az oka, vagyis a lakók egy része nem a jó értelemben vett tulajdonosi szemlélet alapján használja. Igen sűrűn előfordul, hogy becsapják, kilökik, belerúgnak, feszegetik, egyszóval rongálják. Az egyszerűbb ajtók esetében a zsanér, az ajtóbehúzó szerkezet vagy a csapódásgátló pumpa idő előtti elöregedése okoz meghibásodást, az automata ajtók kapcsán a vezetőgörgők, bowdenek elhasználódása, elöregedése okozhat gondot. Az automata ajtók esetén tipikus jelenség, hogy a „kedvező árú" gyártmányokkal sokkal több probléma van: az anyagtakarékosság miatt csökkentik pl. az ajtólapok lemezvastagságát, ezért az ajtó már az első feszegetés után szorul vagy összekarcolódik. Természetesen az ajtólapok felfüggesztését és a mozgató szerkezetet is „anyagtakarékosan", tehát a könnyített ajtóhoz tervezik, ezért egy viszonylag apró hiba is tízezrekbe kerülhet - mondja Szoloszka István, a Biprofil Kft. ügyvezető igazgatója.
A panel- vagy a bérház liftje bírja jobban?
A felvonók esetében is természetes folyamat, hogy bizonyos alkatrészek egyszerűen elkopnak, amelyeket ezért bizonyos időszakonként ki kell cserélni. A csere gyakorisága természetesen függ a terheléstől és a használat gyakoriságától, ezért a nagyobb lakásszámú társasházakban és irodaházakban gyakrabban adódhatnak hibák. Viszont a panelházak és a klasszikus bérházak felvonói között szinte alig tehetünk lényeges különbséget a tekintetben, hogy melyek hibásodnak meg gyakrabban.
Mennyibe kerülhet a javítás és a karbantartás?
Általában a karbantartó ajánlása vagy a gyártó cég, illetve a felvonószakértők előírása mérvadó az ügyben, hogy az egyes alkatrészek cseréjére milyen gyakorisággal kerüljön sor. Alapvetően köteles (hagyományos) és hidraulikus liftekkel találkozhatunk a társasházakban. Köteles hajtású liftek esetén a hajtóművek kuplung gumi- és fékbetéteit általában 2-4 évente szükséges cserélni, amelynek ára megközelítőleg 20-50 ezer forint (+áfa). A hajtómű- és csapágyolaj cseréje pedig 25-40 ezer forintba (+áfa) kerül. Ez utóbbi cseréje a leggyakoribb, így a Schindler (lakótelepi) liftek esetén évente kötelező. A hidraulikus hajtású liftekben a hidraulika-olaj cseréjére az elhasználódástól, az olaj csökkenő viszkozitásától függően 4-6 évente kerül sor. Típustól függően 5-800 forint+áfába kerül literenként (+munkadíj), a munkahenger-tömítések cseréje pedig meghibásodás esetén, típustól függően 30-50 ezer forint+áfába kerül.
Mindegyikre jellemző
Mindkét típusú liftre jellemző általánosan, hogy kopás esetén szükséges lehet a fülkei és az ellensúly csúszóbetétek cseréje (25-50 ezer forint+áfa), az önkenő készülékek utántöltése (általában a karbantartási díj tartalmazza), ajtóalkatrészek cseréje, érzékelők cseréje, kezelőszervek cseréje. A karbantartó és a felvonószakértő is rendszeresen ellenőrzi a függesztőkötelek állapotát, javaslatuk vagy előírásuk szerint alkalmanként (a hidraulikus hajtásoknál nagyon ritkán) ezeket is cserélni kell. Ezek a használat jellegétől (magánházház-irodaház-társasház) és a típustól függenek - részletezi Szoloszka István. Mindkét hajtásrendszernek problémát okoz(hat) a +5 fok alatti hőmérséklet. A köteles liftek működésében ez nem jelent érzékelhető problémát, de a hajtómű-olaj megdermedése erősen rongálja a hajtóművet. A hidraulikus hajtásnál nem árt semminek, viszont a menettulajdonságokban okoz változást: erősebben zökken sebességváltáskor. Azért szerelnek minden hidraulikus hajtáshoz olajfűtőt, hogy ezt kiküszöböljék.
Ételliftek, home-liftek tipikus hibái
Ételliftek, kisteher-felvonók, vagyis a fülkeajtó nélküli berendezések esetén a leggyakoribb hiba, hogy szállítás közben kiborul az étel/ital, elcsúszik és beszorul a tányér, evőeszköz vagy a ruha. Szakszerű használat mellett azonban ez nem fordulhat elő. A home-liftek esetében az aknaajtókkal lehet ugyan probléma, de mivel ezeket általában csak a tulajdonos használja, elenyésző a rongálás. Az általunk 5-8 éve beépített berendezések rendszeres és szakszerű karbantartás mellet hibátlanul működnek - összegez Szoloszka István.
Hogyan és mennyiért építhetünk liftet a társasházba?
5-10 millió forintba kerülhet egy lift utólagos beszerelése egy társasházba. Olcsóbb a kivitelezés, ha már van liftakna. Az sem mindegy, hogy hagyományos, köteles felvonóban vagy hidraulikus liftben gondolkodunk. Magánházakba kis teherfelvonókat 1,8-2,2 millió forintért szereltethetünk be. A régi hívólifteket viszont nem éri meg korszerűsíteni.
10 millióért már lehet építeni
Egy átlagos 3-4 emeletes bérházban, ha van megépített (falazott, burkolt), kialakított liftakna, és a méretei is megfelelőek, akkor nettó 5-6 millió forintért (+ÁFA) már kivitelezhető egy lift. Az árat befolyásoló tényezők között szerepel, hogy kültéri vagy beltéri lesz-e a lift, valamint, hogy a burkolat milyen anyagú (haidekker háló, betonyp-lap, biztonsági üveg stb.). A felvonó ára 12-14 méteres emelési magasságig kiviteltől függően kb. 6-7 millió forint, a toronyszerkezet kialakítása pedig kiviteltől függően 1,5-3 millió forint (+ ÁFA). Ha utólag telepítünk liftet az épületbe, akkor hagyományos felvonónál 1,4×1,6 akna elegendő, az akadálymentesítési törvénynek is megfelelő lift aknája pedig 1,6×1,8m, fülkéje 1,1×1,4m, az ajtónyílása 0,9×2 méter. Az aknát mindenképpen el kell határolni. A felvonó ára mellett egyéb költségek is felmerülnek. Így a tervezési díj (engedélyezési tervdokumentáció) 200-250 ezer forint, a szerelés munkadíja 500-700 ezer forint, a hatósági átadás díja pedig kb. 200 ezer forint (+ÁFA). Ezek azonban nem többletköltségek, hanem a vállalási ár részei. Néhány kerületben pályázni lehet erre, és előnyt jelent az akadálymentes kivitel - tájékoztat Szoloszka István, a felvonó és emelő berendezések gyártására, javítására szakosodott Biprofil Kft. ügyvezetője.
2-3 hónap alatt meg is lehet
A gyakorlat szerint, ha a liftet kivitelező cég megállapodik a megrendelővel (pl. társasház), a szerződéskötés után két héten belül elkészítik a berendezés terveit, és az engedélyezési tervdokumentációt. Ezzel párhuzamosan megrendelik a berendezést a gyártó cégtől, illetve megkezdik a gyártást. Ez kb. 6-12 munkahét. Ezután benyújtják a terveket az egyik akkreditált szervezethez, és ők szakmailag ellenőrzik, felülvizsgálják, és jóváhagyják. A dokumentáció birtokában a megrendelő benyújtja az építési engedély kérelmet a helyi elsőfokú építésügyi hatósághoz (önkormányzat, műemlékvédelem). Ennek elbírálása általában 30 nap, plusz a jogerőre emelkedés 15 nap. A kivitelezés a jogerős építési engedély birtokában kezdődik. Az akna (toronyszerkezet) 10-14 nap, a felvonó beszerelése 14-20 nap. Ezután egy akkreditált szervezet megvizsgálja és „átveszi" a liftet. Végül pedig a megrendelő a kapott dokumentumokkal megkéri a használatbavételi engedélyt az engedélyező hatóságtól - teszi hozzá Szoloszka István.
Hogyan építenek liftet a gyakorlatban?
A liftek felszerelése az akna elkészítésével, majd a beméréssel (függőzés) folytatódik a jóváhagyott terv alapján. Kimérik a fülke, ellensúly, aknaajtó közepeket, majd beszerelik a vezetősíneket és az aknaajtókat. Bevezetékezik az aknát, gépházat, felszerelik a felvonógépet, a vezérlést és a fülkét, majd az ellensúlyt is összeállítják. Egy összeszokott csapat 2 hét alatt „összerak" egy liftet, persze emeletszámtól függően. Végül következik a járatás, vezérlés beállítás, pontosítás, majd az átadás, ami tanúsítással is együtt jár. Ilyenkor kerül sor a terhelési próbára 100 százalékot meghaladó teherrel, valamint a befogatás és az összes villamos, gépészeti berendezés próbájára. Csak ezután kap „üzemet" és tanúsítványt a felvonó - mondja Ecser János.
Milyen típusú liftet érdemes tervezni?
Lakóépületeknél alapesetben főként köteles (hagyományos) és hidraulikus felvonóról beszélhetünk. Egyértelműen a hidraulikus változatot javaslom - mondja Szoloszka István. A köteles, és a manapság divatos gépház nélküli felvonók egyetlen előnye a nagyobb (1m/sec) sebesség, de kisebb emelési magasságnál ennek semmi értelme. Hátránya, hogy a felvonó aknát több tonnányi dinamikus terhelésre kell méretezni, ami az aknafejben (legfelül) jelentkezik, mivel ide van felfüggesztve a fülke, és a 0,5-1,5 tonnás ellensúly is. A mentést (pl. áramszünet esetén) kézzel, vagy drága tápegységgel lehet megoldani. A hajtómű mindkét irányban dolgozik, és a rezgést (hangot, ami persze nem jelentős) a drótkötelek kiválóan továbbítják az akna falainak. Ezzel szemben a hidraulikus felvonó összes terhelése az aknasüllyeszték padlóján nyugszik, és csak az akna egyik oldalfalán jelentkeznek oldalirányú erők. Sebessége maximum 1,0 (általában 0,5-0,63) m/sec. Az ún. önmentést minden berendezés alapból tudja, vagyis áramkimaradás esetén a fülkét a legalsó szintre engedi, és megnyitja az ajtót. A hajtómű csak felfelé dolgozik, leirányban csak a tápegység szelepei nyitnak ki. A tápegység egy tartályban van, olajban. Ennél halkabb nincs, családi vagy társasházban ideális.
A régi kulcsos hívólifteket meg sem éri modernizálni
A hívóliftek még a múlt század harmincas éveiben terjedtek el, és jó pár helyen még most is üzemelnek. Ezek modernizálása természetesen függ az állapottól és a megrendelő igényeitől. Fontos szabály: a fődarabokat érintő bármely felújítás után hatósági vizsgálat szükséges, és a teljes berendezésnek meg kell felelnie az éppen aktuális szabványoknak. Ez azt jelenti, hogy ha egy 50 éves liften vezérlést cserélnek (ami kb. 4-600 ezer forint + ÁFA), akkor ki kell cserélni a vezetősíneket, az aknaajtókat, a fogókészüléket, és akár a hajtóművet is, mivel nem rendelkeznek érvényes műbizonylattal. Általában olcsóbb az egészet lecserélni. A pénztelenségen kívül ez a másik ok, amiért ritkán rendelnek ilyen felújítást - mondja Szoloszka István.
Liftek a magánházakban
A szakemberek egyre gyakrabban telepítenek magánházakban kisteherfelvonókat (étellift) is. A hivatalos engedélyezési eljárás megegyezik a felvonóéval, az áruk 1,8-2,2 millió forint (+ ÁFA minden esetben). Az akna alapterülete általában 0,8×1,0 méter. Emellett magánházaknál előfordul az ülőszékes lépcsőjárók kialakítása idős, vagy nehezen mozgó személyek számára. A lépcső járófelületére szerelt oszlopokra, vagy a falra szerelt pályán mozognak. Egyenes lépcsőre kb. 1,2-1,8 millió forint, kanyarodó lépcsőre 2,3-3,3 millió forint az ár. Másik változata a szállítólapos lépcsőjáró, amely elsősorban kerekesszékes személy számára készül, szintén a lépcső járófelületére szerelt oszlopokra, vagy a falra szerelt pályán mozog. Egyenes lépcsőre 2,5-3,5, míg kanyarodó lépcsőre 3,5-4,5 millió forint az ára.
Mi az a Home-lift?
Az ún. Home-liftet mozgásukban korlátozott, illetve nehezen mozgó (pl. idős) személyek számára fejlesztették ki. 10-12 méteres magasságig 8 szintet tud kiszolgálni, és kialakításánál fogva tökéletesen alkalmas az utólagos beépítésre. Három-négy nagyobb gyártó évente több ezer darabot épít be szerte a világban, de nálunk legfeljebb 4 méteres emelési magassági engedélyezik. A felvonóknál a szabvány írja elő az aknasüllyeszték (a legalsó szint alatt) és az aknafej (a legfelső szint felett) méretét. Ez hagyományos felvonónál 1,1 és 3,5 méter, ami utólagos beépítésnél nehezen oldható meg. A Home-lifteknél ez 0,12-0,2 méter süllyeszték, és 2,4-2,6 méter aknafej. Emiatt is népszerű ez a szerkezet.
Forrás: ingatlanmagazin.com / Farkas Tibor
Kapcsolat:
cím: BIPROFIL KFT. 2461 Tárnok, Templom utca 61.
telefon: +36-20/39-87-068
e-mail: biprofil@invitel.hu
web: www.biprofil.hu